Starostwo Powiatowe w Częstochowie zamierza uruchomić Powiatowe Przewozy Pasażerskie na terenie naszego powiatu. Jak poinformował Adam Morzyk - członek Zarządu Powiatu w Częstochowie, Powiat stara się uruchomić nowe połączenia w co najmniej pięciu gminach. Dodatkowo, prowadzone są rozmowy z przedstawicielami gminy Olsztyn, Janów i Lelów w tym zakresie.
Od 1 września planowane jest uruchomienie pięciu linii:
1. Częstochowa – Kamienica Polska (Urząd Gminy) - linia przebiegająca przez Gminę Poczesna (obecnie trwają ustalenia z Gmina Kamienica Polska w zakresie przedłużenia linii do Osin i współfinansowaniu deficytu przez Gminę). Poprzez uruchomienie tej linii zapewnimy dostęp dla naszego LO w Kamienicy Polskiej dla młodzieży z terenu Gminy Poczesna. Być może spowoduje to zwiększenie ilości uczniów w tej szkole.
2. Częstochowa – Mykanów (Urząd Gminy) - linia ta poprowadzona będzie po DW 483 do Kokawy - obecnie trwają ustalenia z Gmina w zakresie przedłużenia linii do Borowna przez Łochynie i współfinansowaniu deficytu przez Gminę).
3. Częstochowa – Kłomnice (okolice kościoła/szkoły) - linia poprowadzona po osi drogi DK 91.
4. Częstochowa – Kruszyna - linia poprowadzona po osi drogi DK 91 do miejscowości Chorzenice, następnie przez Nieznanice, Borowno dopiera do Kruszyny. Prowadzimy ustalenia z Gminą Kruszyna w zakresie przedłużenia linia na odcinku Kruszyna – Bogusławice – Wikłów – Lgota Mała.
5. Częstochowa – Dąbrowa Zielona - linia przebiega przez gminy Mstów (Srocko, Brzyszów, Małusy), Janów (Żuraw Lipnik), Przyrów (Julianka , Przyrów) i dopiera do Dąbrowy Zielona przez Św. Annę.
Na uruchomienie powyższych linii, powiat otrzymał dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
PAWEŁ GĄSIORSKI
Linia w gminie Kłomnice to porażka . Ta linia powinna przebiegać do Garnka . Dlaczego a to proste Kłomnice są przy trasie DK91 a po niej kursują prywatne busy i autobusy jest przystanek kolei zaś wioski w gminie nie mają połączenia z gmina . Dla mnie to nie problem mam auto i pewnie dla wielu też ale ludzie starsi którzy chcą dostać się do urzędu , ośrodka zdrowia to już problem . A zresztą jak znam urzędasów w urzędzie gminy to nie zadali sobie trudu a by przeanalizować potrzeby , starostwo narzuciło i jest dobrze .
Gerwazy, po części się z Tobą zgadzam, ale zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym jak i PTZ, Powiat ma za zdanie utworzyć sieć komunikacyjną łączącą siedzibę każdej gminy z siedzibą powiatu. I właśnie to powiat robi. Natomiast, to gminy mają za zadanie zapewnienie komunikacji na swoim terenie. Jak to zrobią?Mogą zorganizować komunikacje dowozową, mogą zapłacić za przedłużenie linii powiatowych na swoim terenie jako komunikacja gminna. Wiem, że w Kłomnicach było kilku przewoźników którzy chcieli jeździć, ale oczekiwali, by gmina partycypowała w kosztach. Niestety wójt jak i radni nie są chętni by zapewnić mieszkańcom gminy komunikacje. Problem jest taki, że dziś już Czarbud z Zawady do Częstochowy nie jeździ i na trasie Kłomnice-Częstochowa zostało 2 czy 3 kursy PKS Częstochowa i kilka kursów PKS Włoszczowa. Na trasie do Garnku jest podobnie, Trans Mech powoli ogranicza ofertę. Ale władze gminy zdaje się nie dostrzegają problemu i tyczy to się zarówno wójta jak i radnych. Co do kolei w Kłomnicach to PKP Intercity się nie zatrzymuje, ale pociągi regionalne to są połączenie organizowane przez województwo Łódzkie.
Jak to Czarbud nie jeździ z Zawady ? Nieraz widziałem busa Czarbudu w ostatnim czasie w Pacierzowie, Zawadzie czy Konarach. Może nie jeździ tylko o niektórych godzinach ?